Konsernsjef i Nordlaks: – Det er lett å flytte alt ansvar over på det private, men jeg håper ikke vi blir stående alene

Nyheter
1183

Hvert år går det rundt 2.500 vogntog ut fra Nordlaks med fersk laks. Eirik Welde, konsernsjef i Nordlaks, mener en elektrifisert Ofotbane som frakter fisken sørover og ut i Europa kan være fremtidens fraktmetode for selskapet.

Etter flere stygge ulykker med utenlandske vogntog denne vinteren, bestemte sjømatnæringen seg i forrige uke for å utvide prosjektet «Trygg Trailer».

Mandag møtte Eirik Welde i Nordlaks blant andre Jonny Finstad (H), som sitter i transportkomiteen på Stortinget. Finstad lovet nye og strengere kontroller med spesielt fokus på sjåførens kunnskap om sikkerhet, skriver VOL.

Welde mener det ikke er klart hvem som sitter med ansvaret for å sjekke ting.

– Jeg er ingen trailersjåfør og dermed er det vanskelig for, for eksempel meg, å si noe om hvordan når et vogntog er godt rustet for veien. Dermed er det viktig at vi har felles regler som gjelder for alle, også utenlandske sjåfører.

Welde fikk spørsmål av Finstad hva han tenkte om diskusjonen rundt vogntog og bestillers rolle. Til det svarte Welde:

– Bestiller har en rolle, men vi må bli enda mer bevisst på å stille spesifikke krav til de trailerne som kjører her slik at man har gode og sikre biler. Det er lett å flytte alt ansvar over på det private, men jeg håper at vi ikke blir stående alene.